Maurice Barrès and the Icon of Modern Art

Acta Neophilologica

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Title Maurice Barrès and the Icon of Modern Art
Maurice Barrès et l'icône de l'art moderne
Maurice Barrès in ikona sodobne umetnosti
 
Creator Turk, Boštjan Marko
 
Subject El Greco
Maurice Barrès
Toledo
saints
worship of the self
mannerism
uprootedness
orthodoxy
icons
theophany
Pablo Picasso
El Greco
Maurice Barrès
Tolède
saints
culte du moi
déracinés
maniérisme
orthodoxie
icȏnes
théophanie
Pablo Picasso
El Greco
Maurice Barrès
Toledo
svetniki
kult jaza
»ptički brez gnezda«
manierizem
pravoslavje
ikone
teofanija
Pablo Picasso
 
Description El Greco’s painting filled Barrès with astonishment and admiration because it responded to the writer’s apprehensions regarding the cult of the strong and the exceptional. It is the quest for the absolute that perfects beings dominated by the only one tendency - to live in exaltation of their selves until they merge with the absolute. For this reason Maurice Barrès was able to grasp the multifunctional genius of the Greek painter and to transmit his message to posterity. Barrès approached the painter from a multilateral perspective: he saw the mannerist traits. These have become an element of modern painting, especially in Pablo Picasso. The blue and pink period would not have been possible without the encounter of El Greco.
La peinture d’El Greco remplissait Barrès d’étonnement et d’admiration parce qu’elle répondait à la manière dont l’écrivain appréhendait le culte du fort et de l’exceptionnel. C’est la quête de l’absolu qui perfectionne les êtres dominés par l’unique tendance – vivre dans l’exaltation du moi jusqu’à ce qu’ils ne fusionnent avec l’absolu. Pour cette raison Barrès était capable de saisir le génie multifonctionnel du peintre grec et de transmettre son message à la postérité. Barrès approchait le peintre d’une perspective multilatérale : il s’apercevait des traits maniéristes. Ceux-ci sont devenus élément intégral de la peinture moderne, notamment chez Pablo Picasso. Les périodes bleue et rose n’auraient pas été possibles sans la rencontre d’El Greco.
Maurice Barrès je bil med prvimi, ki je Evropi in svetu posredoval spoznanje o razsežnosti dela manierističnega slikarja El Greca. Dejansko je bil ta štiri stoletja v pozabi. Barrèsa je pri Grku pritegoval kult jaza in kult moči, kot se je v francoski književnosti oblikoval od Stendhala naprej. Francoski avtor je v svoji viziji Grecove umetnosti kult jaza spajal s kultom svetnikov, zmagovalcev nad smrtjo in absolutnimi favoriti življenja kot transcendenčne danosti. Zato je bil tudi bistveno motiviran sporočilo o umetniškem formatu slikarja posredovati dalje, vse do avantgarde, kjer je njegova slikarska vizija prišla polno do izraza. Modre in vijolične periode pri Pablu Picassu si namreč ne morem misliti brez El Greca.
 
Publisher Znanstvena založba Filozofske fakulte / Ljubljana University Press, Faculty of Arts
 
Date 2020-11-27
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier https://revije.ff.uni-lj.si/ActaNeophilologica/article/view/9685
10.4312/an.53.1-2.195-206
 
Source Acta Neophilologica; Vol 53 No 1-2 (2020); 195-206
Acta Neophilologica; L. 53 Št. 1-2 (2020); 195-206
2350-417X
0567-784X
10.4312/an.53.1-2
 
Language fra
 
Relation https://revije.ff.uni-lj.si/ActaNeophilologica/article/view/9685/9157
 
Rights Copyright (c) 2020 Boštjan Marko Turk
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
 

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