The exhibition of taboos in the modern slang literature. The example of Alphonse Boudard

Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica

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Title The exhibition of taboos in the modern slang literature. The example of Alphonse Boudard
L’exhibition des tabous dans la littérature argotique moderne. L’exemple d’Alphonse Boudard
 
Creator Bonhomme, Marc
 
Subject slang
dysphemy
euphemism
linguistic taboo
narrative productivity
neology
playful rhetoric
dissonant textualisation
transgression
argot
dysphémie
euphémisme
tabou linguistique
productivité narrative
néologie
rhétorique ludique
textualisation dissonante
transgression
 
Description If slang always broke taboos, such a transgression evolved for some time with its development in the modern novels. Indeed, it does not any more restrict to put forward prohibitions banished by the good use, but it confers to them an aesthetic dimension in the process of the literary creation. We are interested in the transgressive reprocessing of taboos in the Alphonse Boudard’s representative work. On the one hand, we show that this one finds its themes in the exhibition of domains traditionally tabooed. On the other hand, we see how the transgression of taboos in Boudard arouses a strong narrative productivity and an innovative linguistic recycling. The latter concerns the complex relations between dysphemism and euphemism, the creation of neologisms which explore the limits of the language and a rhetoric playing with the linguistic prohibitions. These pratices lead to an appreciation of the tabooed terms and to the genesis of a writing itself without taboos.
Si l’argot a toujours transgressé les tabous, une telle transgression a évolué depuis quelque temps avec son développement dans les romans modernes. En effet, il ne se borne plus à mettre en avant les interdits bannis par le bon usage, mais il leur confère une dimension esthétique dans le processus de la création littéraire. Nous nous intéressons au retraitement transgressif des tabous dans l’oeuvre représentative d’Alphonse Boudard. D’une part, nous montrons que celle-ci trouve ses thèmes dans l’exhibition de domaines traditionnellement tabouisés. D’autre part, nous voyons comment la transgression des tabous chez Boudard suscite une forte productivité narrative et un recyclage linguistique novateur. Ce dernier concerne les rapports complexes entre dysphémisme et euphémisme, la création de néologismes qui explorent les limites de la langue et une rhétorique ludique jouant avec les interdits langagiers. Ces pratiques conduisent à une revalorisation des termes tabouisés et à la genèse d’une écriture elle-même sans tabous.
 
Publisher Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
 
Date 2018-05-22
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier https://czasopisma.uni.lodz.pl/romanica/article/view/3131
10.18778/1505-9065.12.22
 
Source Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; No. 12 (2017); 257-269
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; Nr 12 (2017): Nouveaux tabous linguistiques; 257-269
2449-8831
1505-9065
 
Language fra
 
Relation https://czasopisma.uni.lodz.pl/romanica/article/view/3131/2743
 
Rights https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
 

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