Hypotyposis and Objectification of the Horrible Scene: Stylizing the Figure of Reality in Some Contemporary Francophone African Novels

Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica

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Title Hypotyposis and Objectification of the Horrible Scene: Stylizing the Figure of Reality in Some Contemporary Francophone African Novels
Hypotypose et objectivation de la scène de l’horrible : les enjeux de l’illusion du réel dans quelques romans francophones contemporains
 
Creator Eyenga Onana, Pierre Suzanne
 
Subject hypotyposis
objectification
horrible scene
sociocriticism
contemporary Francophone African novel
narration
hypotypose
objectivation
scène de l’horrible
sociocritique
roman africain francophone contemporain
narration
 
Description This study shows that it is simplistic to argue that the narrative dynamics in contemporary Francophone African novel is monotonous. It then consists in demonstrating that it is rather indicative of a striking realism that it sometimes offers to see horrific scenes of life exhibited such that the reader immediately succumb to the temptation to share the worldview of author in review through the characters involved. Based on the operationalization of the explicit-implicit duality as structured in Pierre Barberis’s sociocriticism framework, the study postulates, in two parts, that hypotyposis is a fertile and multiple variable figure which is spread at the same time like the modalisation of an event, a relevant semiological sign, a figure of the transcendence convened by the novelist in order to collect the attention of the reader by touching his psyche and causing in him a certain number of emotions such as the feeling of horror.
La présente étude montre qu’il est réducteur de soutenir que la dynamique de narration dans le roman africain francophone contemporain est monocorde. Il s’agit alors de la monstration qu’elle est plutôt révélatrice d’un réalisme si saisissant qu’il offre parfois à voir des scènes de vie horribles exhibées telles que le lecteur succombe immédiatement à la tentation de partager la vision du monde de l’auteur en examen par le biais des personnages mis en jeu. Fondée sur l’opérationnalisation du diptyque explicite-implicite structuré à travers la sociocritique de Pierre Barbéris, l’étude postule, en deux parties, que l’hypotypose est une figure féconde à variable multiple qui se déploie à la fois comme la modalisation d’un événement, un signe sémiologique pertinent, une figure de la transcendance convoquée par le romancier en vue de capter l’attention du lecteur et de toucher sa psyché en suscitant en lui un certain nombre d’émotions, par exemple le sentiment de l’horrible.
 
Publisher Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
 
Date 2018-04-24
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier https://czasopisma.uni.lodz.pl/romanica/article/view/2941
10.18778/1505-9065.11.19
 
Source Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; No. 11 (2016); 249-260
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; Nr 11 (2016): Hypotypose. Théorie et pratique de l’Antiquité à nos jours; 249-260
2449-8831
1505-9065
 
Language fra
 
Relation https://czasopisma.uni.lodz.pl/romanica/article/view/2941/2550
 
Rights https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
 

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