Arte, ciencia y cultura visual en el atlas pintoresco: Vista de la Plaza Mayor de Mexico

HiN - Alexander von Humboldt in the Net. International Review for Humboldt Studies

View Publication Info
 
 
Field Value
 
Title Arte, ciencia y cultura visual en el atlas pintoresco: Vista de la Plaza Mayor de Mexico
 
Creator Garrido, Elisa
 
Subject Bildtafeln; México; Plaza Mayor; Reiterstandbild; Vues des Cordilleres

 
Description Summary The picturesque can be explained as a feeling that invites the viewer of a particular scene to be reproduced in a frame, which allowed the travellers to move images as possessions, especially through the publication of the Atlas Pittoresque. Each of these images is a testimony of interlinked travelogues. This is the case of the Plate III, Vue de la Grande Place de Mexico in Vues des Cordillères et Monuments des Peuples Indigènes de l’Amérique, an image illustrating the exchange networks that were happening between artists and scientists through the travels and expeditions.
ResumenLo pintoresco se puede definir como un sentimiento que invita al espectador de una escena particular a reproducirla en un cuadro, algo que permitió a los viajeros del siglo XIX transportar las imágenes como posesiones, especialmente a través de la publicación de un Atlas Pittoresque. Cada una de esas imágenes es un testimonio de los viajes y sus historias cruzadas. Este es el caso de la lámina III, Vista de la Plaza Mayor de México, que forma parte de la obra Vues des Cordillères et Monuments des Peuples Indigènes de l’Amérique, una imagen que ilustra las redes de intercambio que se sucedían entre artistas y científicos a través de los viajes y expediciones.
RésuméOn peut définir le pittoresque comme un sentiment invitant le spectateur d’une scène particulière à la reproduire dans un tableau, et qui a permis aux voyageurs de transporter les images comme des possessions, particulièrement vers la publication d’un Atlas Pittoresque. Chacune de ces images est un témoignage des voyages et ses histoires croisées. C‘est le cas de la Planche III, Vue de la Grande Place de Mexico, qu’appartiennent aux Vues des Cordillères et Monuments des Peuples Indigènes de l’Amérique, une image représentant des réseaux d‘échanges entre les artistes et les scientifiques vers les voyages et les expéditions.
ResumenLo pintoresco se puede definir como un sentimiento que invita al espectador de una escena particular a reproducirla en un cuadro, algo que permitió a los viajeros del siglo XIX transportar las imágenes como posesiones, especialmente a través de la publicación de un Atlas Pittoresque. Cada una de esas imágenes es un testimonio de los viajes y sus historias cruzadas. Este es el caso de la lámina III, Vista de la Plaza Mayor de México, que forma parte de la obra Vues des Cordillères et Monuments des Peuples Indigènes de l’Amérique, una imagen que ilustra las redes de intercambio que se sucedían entre artistas y científicos a través de los viajes y expediciones.SummaryThe picturesque can be explained as a feeling that invites the viewer of a particular scene to be reproduced in a frame, which allowed the travellers to move images as possessions, especially through the publication of the Atlas Pittoresque. Each of these images is a testimony of interlinked travelogues. This is the case of the Plate III, Vue de la Grande Place de Mexico in Vues des Cordillères et Monuments des Peuples Indigènes de l’Amérique, an image illustrating the exchange networks that were happening between artists and scientists through the travels and expeditions.RésuméOn peut définir le pittoresque comme un sentiment invitant le spectateur d’une scène particulière à la reproduire dans un tableau, et qui a permis aux voyageurs de transporter les images comme des possessions, particulièrement vers la publication d’un Atlas Pittoresque. Chacune de ces images est un témoignage des voyages et ses histoires croisées. C‘est le cas de la Planche III, Vue de la Grande Place de Mexico, qu’appartiennent aux Vues des Cordillères et Monuments des Peuples Indigènes de l’Amérique, une image représentant des réseaux d‘échanges entre les artistes et les scientifiques vers les voyages et les expéditions.
Résumé On peut définir le pittoresque comme un sentiment invitant le spectateur d’une scène particulière à la reproduire dans un tableau, et qui a permis aux voyageurs de transporter les images comme des possessions, particulièrement vers la publication d’un Atlas Pittoresque. Chacune de ces images est un témoignage des voyages et ses histoires croisées. C‘est le cas de la Planche III, Vue de la Grande Place de Mexico, qu’appartiennent aux Vues des Cordillères et Monuments des Peuples Indigènes de l’Amérique, une image représentant des réseaux d‘échanges entre les artistes et les scientifiques vers les voyages et les expéditions.
Summary The picturesque can be explained as a feeling that invites the viewer of a particular scene to be reproduced in a frame, which allowed the travellers to move images as possessions, especially through the publication of the Atlas Pittoresque. Each of these images is a testimony of interlinked travelogues. This is the case of the Plate III, Vue de la Grande Place de Mexico in Vues des Cordillères et Monuments des Peuples Indigènes de l’Amérique, an image illustrating the exchange networks that were happening between artists and scientists through the travels and expeditions.
Resumen Lo pintoresco se puede definir como un sentimiento que invita al espectador de una escena particular a reproducirla en un cuadro, algo que permitió a los viajeros del siglo XIX transportar las imágenes como posesiones, especialmente a través de la publicación de un Atlas Pittoresque. Cada una de esas imágenes es un testimonio de los viajes y sus historias cruzadas. Este es el caso de la lámina III, Vista de la Plaza Mayor de México, que forma parte de la obra Vues des Cordillères et Monuments des Peuples Indigènes de l’Amérique, una imagen que ilustra las redes de intercambio que se sucedían entre artistas y científicos a través de los viajes y expediciones.
 
Publisher HiN - Alexander von Humboldt im Netz. Internationale Zeitschrift für Humboldt-Studien
HiN - Alexander von Humboldt in the Net. International Review for Humboldt Studies
HiN – Alejandro de Humboldt en la Red. Revista internacional de estudios humboldtianos
HiN - Alexander von Humboldt sur la toile. Revue internationale d'études humboldtiennes
 
Contributor
 
Date 2015-05-25
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion




 
Identifier http://www.hin-online.de/index.php/hin/article/view/214
10.18443/214
 
Source HiN - Alexander von Humboldt im Netz. Internationale Zeitschrift für Humboldt-Studien; Bd. 16, Nr. 30 (2015); 54-67
HiN - Alexander von Humboldt in the Net. International Review for Humboldt Studies; Bd. 16, Nr. 30 (2015); 54-67
HiN – Alejandro de Humboldt en la Red. Revista internacional de estudios humboldtianos; Bd. 16, Nr. 30 (2015); 54-67
HiN - Alexander von Humboldt sur la toile. Revue internationale d'études humboldtiennes; Bd. 16, Nr. 30 (2015); 54-67
1617-5239
10.18443/hinvol16iss302015
 
Language spa
 
Relation http://www.hin-online.de/index.php/hin/article/view/214/399
http://www.hin-online.de/index.php/hin/article/view/214/400
 
Rights Copyright (c) 2015 Elisa Garrido
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
 

Contact Us

The PKP Index is an initiative of the Public Knowledge Project.

For PKP Publishing Services please use the PKP|PS contact form.

For support with PKP software we encourage users to consult our wiki for documentation and search our support forums.

For any other correspondence feel free to contact us using the PKP contact form.

Find Us

Twitter

Copyright © 2015-2018 Simon Fraser University Library