Buying Used Luxury Goods: What is the Perceived Value for Generation Z Consumers

International Journal of Accounting, Finance, Auditing, Management and Economics

View Publication Info
 
 
Field Value
 
Title Buying Used Luxury Goods: What is the Perceived Value for Generation Z Consumers
L'achat des produits de luxe d’occasion : Quelle valeur perçue pour les consommateurs de la génération Z
 
Creator Aw Samba, Ismaël
 
Subject Perceived value, second-hand luxury products, Generation Z
Valeur perçue, produits de luxe d’occasion, Génération Z
 
Description This study attempts to examine the perceptions of the value of second-hand luxury products among consumers of Generation Z. Indeed, born in the 2000s in the era of new information and communication technologies and after “millennials” or “generation Y”, “generation Z” consumers have strong characteristics that are different from their elders. They seek to cross their consumption to advocate values, to stand out by looking for products in limited series and to base their choice on the price and quality of products and brands. Also, they are perceived as having a great sensitivity to respect for the environment. To achieve this objective, a quantitative methodology based on a convenience sample of 200 individuals contacted by the snowball method was mobilized to explore the different perceptions of second-hand luxury products. The various configured data have been modified by the method of structural equations. At the end of these statistical treatments, the results of our study reveal that these Generation Z consumers are oriented towards second-hand luxury products for their symbolic aspects and for the same purposes as new luxury products. The results also reveal that these consumers use luxury products not only for the social value they connote but also seek to diffuse a favorable social image around them. Thus, they seek to benefit from the esteem of those around them, present themselves as trendy young people and also conform to the style of their group to which they belong.
 
JEL classifcation : M30
Paper Type : Empirical Research
Cette étude tente d’examiner les perceptions de la valeur des produits de luxe d’occasion chez les consommateurs de la génération Z. En effet, nés dans les années 2000 à l’ère des nouvelles technologies de l’information et de la communication et après les "millennials" ou "génération Y", les consommateurs de la "génération Z" présentent des caractéristiques fort différentes de leurs aînés. Ils cherchent à travers leurs consommations à prôner des valeurs, à se singulariser en recherchant des produits en série limitée et se basent sur le prix et la qualité des produits et des marques pour fonder leurs choix. Aussi, ils sont perçus comme ayant une grande sensibilité au respect de l’environnement. Pour atteindre cet objectif, une méthodologie quantitative basée sur un échantillon de convenance de 200 individus contactés par la méthode de boule de neige a été mobilisée afin d’explorer les différentes perceptions des produits de luxe d’occasion. Les différentes données collectées ont été traitées par la méthode des équations structurelles. A l’issue de ces traitements statistiques, les résultats de notre étude révèlent que ces consommateurs de la génération Z sont orientés vers les produits de luxe d’occasion pour leurs aspects symboliques et aux mêmes fins que les produits de luxe neufs. Les résultats révèlent aussi que ces consommateurs utilisent les produits de luxe non seulement pour la valeur sociale qu’ils connotent, mais cherchent aussi à diffuser une image sociale favorable autour d’eux. Ainsi, ils cherchent à bénéficier de l’estime de leur entourage, se présenter comme des jeunes branchés et se conformer en outre au style de leur groupe d’appartenance.
 
Classification JEL: M30
Type de papier : Recherche appliquée
 
 
Publisher International Journal of Accounting, Finance, Auditing, Management and Economics
International Journal of Accounting, Finance, Auditing, Management and Economics
 
Date 2021-11-23
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier https://www.ijafame.org/index.php/ijafame/article/view/410
10.5281/zenodo.5721952
 
Source International Journal of Accounting, Finance, Auditing, Management and Economics; Vol. 2 No. 6 (2021): October-November ; 487-500
International Journal of Accounting, Finance, Auditing, Management and Economics; Vol. 2 No. 6 (2021): Octobre-Novembre; 487-500
2658-8455
 
Language fra
 
Relation https://www.ijafame.org/index.php/ijafame/article/view/410/341
 
Rights Copyright (c) 2021 Ismaël Aw Samba
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
 

Contact Us

The PKP Index is an initiative of the Public Knowledge Project.

For PKP Publishing Services please use the PKP|PS contact form.

For support with PKP software we encourage users to consult our wiki for documentation and search our support forums.

For any other correspondence feel free to contact us using the PKP contact form.

Find Us

Twitter

Copyright © 2015-2018 Simon Fraser University Library