The customer-supplier relationship in Morocco’s retail sector

International Journal of Accounting, Finance, Auditing, Management and Economics

View Publication Info
 
 
Field Value
 
Title The customer-supplier relationship in Morocco’s retail sector
La relation client-fournisseur au sein du secteur de la grande distribution au Maroc
 
Creator Kettani Hassani, Jaafar
Benrrezzouq, Rhizlane
 
Subject Customer-supplier relationship; Peak Collaborative Index ; Relational Marketing; Relational approach; Industrial marketing
Relation client-fournisseur ; Peak Collaborative Index ; Marketing relationnel ; Approche relationnelle ; Marketing Industriel
 
Description This article will contribute to the identification and development of the various theoretical identifiers of the customer-supplier relationship in an inter-organizational environment. Indeed, we will develop our work on two parts according to a reasoning which follows a constructivist epistemological paradigm taking its impetus from different theoretical contributions which will be empirically verified thereafter. In the current article, we will initially carry out a theoretical framing of this work consisting in the presentation of the thematic field of research and the identification of the theoretical approaches presented by authors of our topic of research in order to measure the customer-supplier relationship. This theoretical investigation will lead us to identify the model of the “Peak Collaborative Index” which will be adopted within the framework of this article. Furthermore, the second phase of this work will consist of carrying out an empirical survey of companies operating in Morocco’s retail sector with the aim of verifying the applicability and relevance of the variables of the chosen index. So far, we will try to use all the indicators proposed by the Peak Collaborative Index with a view to identifying the customer-supplier relationship. We will also work for the practical verification of the applicability of these indicators in the Moroccan context. For this, we carried out a careful collection of quantitative data using a research questionnaire which will be verified following a confirmatory factor analysis using the SMART PLS 3 software. This will allow us to verify the practical applicability of the Peak Collaborative Index at the level of the retail sector in Morocco.
 
JEL Classification: M31
Paper type: Empirical research
Le présent article contribuera au repérage et au développement des différents identifiants théoriques de la relation client-fournisseur dans un milieu interorganisationnel. En effet, nous élaborerons notre travail sur deux parties selon un raisonnement qui suit un paradigme épistémologique constructiviste prenant son élan depuis les différents apports théoriques qui vont être vérifiés empiriquement par la suite. Nous procéderons initialement à un cadrage théorique de ce travail consistant à la présentation du champ thématique de recherche et de l’identification des approches théoriques présentées par les différents chercheurs afin de mesurer la relation client-fournisseur. Cette investigation théorique nous mènera à repérer l’indice du Peak Collaborative Index qui va être adopté dans le cadre de cet article. En effet, la deuxième phase de ce travail consistera à mener une enquête empirique auprès des entreprises opérant dans le secteur de la grande distribution au Maroc afin de vérifier l’applicabilité et la pertinence des variables de l’indice choisi. Décidément, nous essayerons de faire appel à l’ensemble des indicateurs proposés par le Peak Collaborative Index afin d’identifier la relation client-fournisseur et nous œuvrerons pour la vérification pratique de l’applicabilité de ces indicateurs au niveau du contexte marocain. Pour cela, nous avons procédé à une collecte minutieuse de données quantitatives à l’aide d’un questionnaire de recherche qui vont être vérifiées suite à une analyse factorielle confirmatoire en utilisant le logiciel SMART PLS 3. Cela nous permettra de vérifier l’applicabilité pratique des indicateurs de l’indice du Peak Collaborative Index au niveau du secteur de la grande distribution au Maroc.
 
Classification JEL : M31
Type de l’article : Recherche empirique
 
Publisher International Journal of Accounting, Finance, Auditing, Management and Economics
International Journal of Accounting, Finance, Auditing, Management and Economics
 
Date 2021-11-19
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier https://www.ijafame.org/index.php/ijafame/article/view/331
10.5281/zenodo.5711777
 
Source International Journal of Accounting, Finance, Auditing, Management and Economics; Vol. 2 No. 6 (2021): October-November ; 411-434
International Journal of Accounting, Finance, Auditing, Management and Economics; Vol. 2 No. 6 (2021): Octobre-Novembre; 411-434
2658-8455
 
Language fra
 
Relation https://www.ijafame.org/index.php/ijafame/article/view/331/337
 
Rights Copyright (c) 2021 Jaafar Kettani Hassani, Rhizlane Benrrezzouq
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
 

Contact Us

The PKP Index is an initiative of the Public Knowledge Project.

For PKP Publishing Services please use the PKP|PS contact form.

For support with PKP software we encourage users to consult our wiki for documentation and search our support forums.

For any other correspondence feel free to contact us using the PKP contact form.

Find Us

Twitter

Copyright © 2015-2018 Simon Fraser University Library