Analyse de la dynamique intergénérationnelle dans la perception des technologies numériques et leur intégration dans la pédagogie universitaire à l’Université Félix Houphouët-Boigny d’Abidjan (Côte d’Ivoire)

Canadian Journal of Communication

View Publication Info
 
 
Field Value
 
Title Analyse de la dynamique intergénérationnelle dans la perception des technologies numériques et leur intégration dans la pédagogie universitaire à l’Université Félix Houphouët-Boigny d’Abidjan (Côte d’Ivoire)
 
Creator Bogui, Jean-Jacques
 
Subject Communication; medias studies; information technology
Digital divide; ICTs and pedagogy; Intergenerational dynamics / Digital divide; ICTs and pedagogy; Intergenerational dynamics
 
Description Studies in Côte d’Ivoire on the issue of the integration of information and communications technologies (ICTs) in university teaching show relatively large variations in the perceptions of these technologies and their use in university pedagogy among teacher-researchers from different generations. This article aims to analyze, on the basis of two qualitative surveys using interview guides and direct observation at the University Félix Houphouët-Boigny in Abidjan, variations that can be observed in the collection and use of ICTs for university teaching by Ivorian teacher-researchers from different generations as well as the consequences of these changes on the success of programs to integrate digital technologies at this university.Des études réalisées en Côte d’Ivoire sur la question de l’intégration des technologies de l’information et de la communication (TIC) dans la pédagogie universitaire montrent des variations relativement importantes dans la perception de ces technologies et dans leur utilisation pour la pédagogie universitaire entre les enseignants-chercheurs de différentes générations. Cet article a pour objectif d’analyser à partir de deux enquêtes qualitatives, réalisées à l’aide de guides d’entretien et d’une observation directe effectuée à l’Université Félix Houphouët-Boigny (UFHB) d’Abidjan, les variations qui peuvent être observées dans la perception et l’usage des TIC pour la pédagogie universitaire par des enseignants-chercheurs ivoiriens de différentes générations et les conséquences de ces variations sur le succès de programmes d’intégration des technologies numériques dans cette université.MOTS CLÉS  Fracture numérique; TIC et pédagogie; dynamique intergénérationnelle
 
Publisher Canadian Institute for Studies in Publishing Press
 
Contributor
 
Date 2017-05-23
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
research-article
 
Format application/pdf
text/html
 
Identifier http://www.cjc-online.ca/index.php/journal/article/view/3128
10.22230/cjc.2017v42n2a3128
 
Source Canadian Journal of Communication; Vol 42, No 2 (2017): Seniors and Technology: Issues of Inclusion and Exclusion
1499-6642
0705-3657
 
Language eng
 
Relation http://www.cjc-online.ca/index.php/journal/article/view/3128/3358
http://www.cjc-online.ca/index.php/journal/article/view/3128/3359
 
Rights Copyright (c) 2017 BOGUI Jean-Jacques
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ca/
 

Contact Us

The PKP Index is an initiative of the Public Knowledge Project.

For PKP Publishing Services please use the PKP|PS contact form.

For support with PKP software we encourage users to consult our wiki for documentation and search our support forums.

For any other correspondence feel free to contact us using the PKP contact form.

Find Us

Twitter

Copyright © 2015-2016 Simon Fraser University Library