Differences in Students’ Perceptions of the Community of Inquiry in a Blended Synchronous Delivery Mode

Canadian Journal of Learning and Technology

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Title Differences in Students’ Perceptions of the Community of Inquiry in a Blended Synchronous Delivery Mode
Différences dans les perceptions des étudiants à l'égard de la communauté d'enquête dans un mode de prestation synchrone mixte
 
Creator Lafortune, Anne-Marie
Lakhal, Sawsen
 
Subject Community of Inquiry
CoI
Blended synchronous delivery mode
BSDM
distance education
students' perceptions
teaching presence
social presence
learner presence
cognitive presence
 
Description As more post-secondary institutions are turning to non-face-to-face course delivery modes to cater to the emerging needs of the student population, we have yet to find out whether students attending both at a distance and face-to-face have access to equal learning opportunities. A research was conducted in the nursing program taught in the blended synchronous delivery mode at the Cégep de la Gaspésie et des Îles over the winter 2017 semester. Using the Community of Inquiry framework and questionnaire elaborated by Garrison et al. (2000) and later revised by Shea and Bidjerano (2010), face-to-face (n=20) and at-a-distance (n=25) students’ perceptions of the four Community of Inquiry presences (teaching, social, cognitive and learner) were measured and compared. Results of the overall presences comparison reveal that face-to-face participants perceived a stronger teaching presence than students attending from a satellite site, while the distinctive elements of each presence reveal significant difference between students’ perceptions of the teaching, cognitive and learner presences. Additionally, students’ comments provide rich qualitative data that explain the quantitative results obtained.
Alors que de plus en plus d'établissements postsecondaires se tournent vers des modes de prestation de cours à distance pour répondre aux besoins émergents de la population étudiante, nous devons encore déterminer si les étudiants inscrits à des cours à distance et ceux à des cours en présence bénéficient d’apprentissages équivalents. Une recherche a été menée dans le programme de soins infirmiers enseigné en mode mixte au Cégep de la Gaspésie et des Îles au cours du semestre d'hiver 2017. En utilisant le cadre et le questionnaire de la communauté d'enquête élaborés par Garrison et al. (2000) et plus tard révisé par Shea et Bidjerano (2010), les perceptions des étudiants en présence (n = 20) et celles des étudiants à distance (n = 25) sur les quatre présences de la communauté d'enquête (enseignement, social, cognitifs et apprenants) ont été mesurées et comparées. Les résultats de la comparaison globale des présences révèlent que les participants en présence ont perçu une présence enseignante plus forte que les étudiants à distance sur un site satellite, tandis que les éléments distinctifs de chaque présence révèlent des différences significatives entre les perceptions des étudiants sur les présences enseignante, cognitive et apprenante. De plus, les commentaires des étudiants fournissent des données qualitatives riches qui expliquent les résultats quantitatifs obtenus.
 
Publisher The Canadian Network for Innovation in Education
 
Date 2020-04-06
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journals.library.ualberta.ca/cjlt/index.php/cjlt/article/view/27839
10.21432/cjlt27839
 
Source Canadian Journal of Learning and Technology / La revue canadienne de l’apprentissage et de la technologie; Vol. 45 No. 3 (2019): Fall 2019
1499-6685
1499-6677
 
Language eng
 
Relation https://journals.library.ualberta.ca/cjlt/index.php/cjlt/article/view/27839/20474
 
Rights Copyright (c) 2020 Anne-Marie Lafortune, Sawsen Lakhal
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
 

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