De l’écriture « comme un couteau » à l’écriture « dans le vif » : Le vrai lieu d’Annie Ernaux

Nouvelle Revue Synergies Canada

View Publication Info
 
 
Field Value
 
Title De l’écriture « comme un couteau » à l’écriture « dans le vif » : Le vrai lieu d’Annie Ernaux
 
Creator Ionescu, Mariana
 
Subject Annie Ernaux
écriture
danger
mémoire
histoires
Histoire
writing
memory
stories
History
 
Description RésuméPlusieurs récits d’Annie Ernaux contiennent des réflexions sur son processus de création, mais c’est surtout dans L’écriture comme un couteau (2003) et Le vrai lieu (2014) qu’elle détaille le lien entre lieux, vie et écriture. Ces deux volumes d’entretiens éclairent l’origine de son désir d’écrire, les motivations et les circonstances qui l’ont poussée à dévoiler certaines expériences indicibles, ainsi que les stratégies de création qui lui ont permis de faire de l’écriture son « vrai lieu ». Après les premiers romans, le rejet de la fiction et des conventions romanesques s’impose à cette écrivaine soucieuse de trouver les mots justes, seuls capables de saisir la vérité de son milieu d’origine. Une fois dépassée l’étape de « l’écriture comme un couteau », elle s’appuie essentiellement sur la mémoire personnelle et collective afin de mieux capter l’intersection des histoires et de l’Histoire.  AbstractSeveral of Annie Ernaux’s works contain reflections on her creative process, but it is in L’écriture comme un couteau (2003) and Le vrai lieu (2014) in particular that she elaborates in detail on the link between places, life, and writing. These two volumes of interviews shed light on the origins of her desire to write, the motivations and the circumstances which pushed her to reveal a number of unspeakable personal experiences, as well as the creative strategies which enabled her to make writing her “true place”. After her first novels, and the subsequent rejection of fiction and of novelistic conventions, it becomes imperative for Ernaux to find the right words, alone able to express the truth of her place of origin. Once past the “writing as a knife” stage, she focuses primarily on individual and collective memory in order to better capture the intersection between stories and History.
 
Publisher University of Guelph
 
Date 2017-03-10
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
research-article
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.lib.uoguelph.ca/index.php/nrsc/article/view/3704
10.21083/nrsc.v0i10.3704
 
Source Nouvelle Revue Synergies Canada; No 10 (2017): (Se) Raconter la création littéraire et artistique à l’époque contemporaine
Nouvelle Revue Synergies Canada; No 10 (2017): (Se)Raconter la création
2292-2261
 
Language fra
 
Relation https://journal.lib.uoguelph.ca/index.php/nrsc/article/view/3704/3932
 
Rights Copyright (c) 2017 Nouvelle Revue Synergies Canada
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
 

Contact Us

The PKP Index is an initiative of the Public Knowledge Project.

For PKP Publishing Services please use the PKP|PS contact form.

For support with PKP software we encourage users to consult our wiki for documentation and search our support forums.

For any other correspondence feel free to contact us using the PKP contact form.

Find Us

Twitter

Copyright © 2015-2018 Simon Fraser University Library