Conceptions of Research Among Academic Librarians and Archivists

Canadian Journal of Academic Librarianship / Revue canadienne de bibliothéconomie universitaire

View Publication Info
 
 
Field Value
 
Title Conceptions of Research Among Academic Librarians and Archivists
 
Creator Doucette, Lise
Hoffmann, Kristin
 
Description Academic librarians and archivists occupy a unique role as researchers and as practitioners who support faculty and student researchers. However, the ways in which librarians and archivists think about research is largely unexamined, while faculty conceptions of research have been studied extensively. In this study, we analyzed drawings and interviews of 25 Canadian academic librarians and archivists and identified six conceptions of research: research is a shared, community experience; research leads to learning and growth; research is influenced by personal and professional experience; research is a process involving interrelated components; research involves refining and answering a question; research by librarians and archivists is not “real” research. Our analysis also shows that librarians and archivists experience research in much the same way as faculty researchers. These findings represent a new understanding of librarians and archivists as researchers, and are a contribution to the literature on conceptions of research more broadly. The six conceptions of research will help librarians and archivists think in new ways about their roles as researchers and as practitioners.
Les bibliothécaires et les archivistes universitaires jouent un rôle unique en tant que chercheurs et praticiens qui appuient les professeurs et les étudiants chercheurs. Cependant, la façon dont les bibliothécaires et les archivistes perçoivent la recherche n’a pas fait l’objet d’un examen approfondi, tandis que la conception de la recherche par le corps professoral a été étudiée en profondeur. Dans cette étude, nous avons analysé les dessins et les entrevues de 25 bibliothécaires et archivistes universitaires canadiens et défni six conceptions de la recherche : la recherche est une expérience communautaire partagée; la recherche mène à l’apprentissage et à la croissance; la recherche est influencée par l’expérience personnelle et professionnelle; la recherche est un processus comportant des composantes interreliées; la recherche implique de cerner une question et d’y répondre; les recherches des bibliothécaires et archivistes ne sont pas de « vraies » recherches. Notre analyse démontre également que les bibliothécaires et les archivistes ont une approche pratique de la recherche semblable à celle des chercheurs du corps professoral. Ces résultats représentent une nouvelle compréhension des bibliothécaires et des archivistes en tant que chercheurs et constituent une contribution à la littérature sur les conceptions de la recherche en général. Les six conceptions de la recherche aideront les bibliothécaires et les archivistes à réféchir d’une nouvelle façon à leur rôle de chercheurs et de praticiens.
 
Publisher Canadian Association of Professional Academic Librarians
 
Date 2019-05-31
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier https://cjal.ca/index.php/capal/article/view/30417
10.33137/cjal-rcbu.v5.30417
 
Source Canadian Journal of Academic Librarianship; Vol 5 (2019): including Special Focus on Research and Scholarship; 1-25
Revue canadienne de bibliothéconomie universitaire; Vol. 5 (2019): incluant un dossier thématique sur la recherche et l'érudition; 1-25
2369-937X
 
Language eng
 
Relation https://cjal.ca/index.php/capal/article/view/30417/25107
 
Rights Copyright (c) 2019 Lise Doucette, Kristin Hoffmann
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
 

Contact Us

The PKP Index is an initiative of the Public Knowledge Project.

For PKP Publishing Services please use the PKP|PS contact form.

For support with PKP software we encourage users to consult our wiki for documentation and search our support forums.

For any other correspondence feel free to contact us using the PKP contact form.

Find Us

Twitter

Copyright © 2015-2018 Simon Fraser University Library