Research and Indigenous Librarianship in Canada

Canadian Journal of Academic Librarianship / Revue canadienne de bibliothéconomie universitaire

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Field Value
 
Title Research and Indigenous Librarianship in Canada
 
Creator Lee, Deborah
 
Subject Indigenous librarianship
Indigenous protocols
Indigenous research methodologies
bibliothéconomie autochtones
protocoles autochtones
méthodologies de recherche autochtones
 
Description This thought piece provides helpful information about ethical research practices related to research involving Indigenous peoples so that academic librarians (both Indigenous and non-Indigenous) are better informed about the complex issues that exist and arise in such endeavours. Woven throughout the paper are guidance and strategies to avoid causing harm when doing research with Indigenous peoples and communities, such as misrepresenting Indigenous peoples, cultures, and epistemologies. A brief account of the legacy of a long history of unethical research practices conducted by Western researchers who extracted Indigenous knowledge speaks to why Indigenous peoples do not trust academic research projects. Researchers need to question their own motives when they consider conducting research with Indigenous peoples and to respect that we want to be involved in our own solutions and in research that utilizes Indigenous values, with the goal that “nothing [is done] about us without us.” Key to building relationships and finding success in the research undertaken are an in-depth understanding of Indigenous protocols, values, and ways of knowing, as well as evidence of the researcher making a long-term commitment to the research and the community. Further, such an understanding provides an access point for librarians to contribute to the decolonization of library services while supporting Indigenous researchers.
Cet article de réflexion fournit des renseignements essentiels sur les pratiques de recherche éthiques auprès des peuples autochtones afin que les bibliothécaires universitaires (autochtones et non autochtones) comprennent mieux les questions complexes existantes et celles qui surviennent dans le cadre de ces projets. L’article regroupe des conseils et des stratégies pour éviter de nuire dans le cadre de la recherche avec les peuples et les communautés autochtones, par exemple en représentant faussement les peuples, les cultures et les épistémologies autochtones. Un bref compte rendu de l’héritage d’une longue histoire de pratiques de recherche contraires à l’éthique menées par des chercheurs occidentaux qui ont extrait des connaissances autochtones explique pourquoi les peuples autochtones ne font pas confiance aux projets de recherche universitaire. Les chercheurs doivent s’interroger sur leurs propres motivations lorsqu’ils envisagent de mener des recherches avec les peuples autochtones et respecter le fait que nous voulons participer à nos propres solutions et à des recherches qui utilisent les valeurs autochtones, dans le but que « rien [ne soit fait] à notre sujet sans nous ». La clé de l’établissement de relations et du succès de la recherche entreprise est une compréhension approfondie des protocoles, des valeurs et des façons de savoir autochtones, ainsi que la preuve que le chercheur s’engage à long terme. De plus, cette compréhension permet aux bibliothécaires de contribuer à la décolonisation des services de bibliothèque tout en appuyant les chercheurs autochtones.
 
Publisher Canadian Association of Professional Academic Librarians
 
Date 2019-05-31
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
research-article
 
Format application/pdf
 
Identifier https://cjal.ca/index.php/capal/article/view/29922
10.33137/cjal-rcbu.v5.29922
 
Source Canadian Journal of Academic Librarianship; Vol 5 (2019): including Special Focus on Research and Scholarship; 1-22
Revue canadienne de bibliothéconomie universitaire; Vol. 5 (2019): incluant un dossier thématique sur la recherche et l'érudition; 1-22
2369-937X
 
Language eng
 
Relation https://cjal.ca/index.php/capal/article/view/29922/25118
 
Rights Copyright (c) 2019 Deborah Lee, All Rights Reserved
 

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