Liberating Knowledge at the Margins: Towards a Discursive-Transactional Research Paradigm in LIS

Canadian Journal of Academic Librarianship / Revue canadienne de bibliothéconomie universitaire

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Field Value
 
Title Liberating Knowledge at the Margins: Towards a Discursive-Transactional Research Paradigm in LIS
 
Creator Dudley, Michael
 
Subject gender
genocide
Indigenous peoples
knowledge organization systems
Michel Foucault
paradigms
race
research methods
 
Description This paper proposes an LIS research paradigm by which the transactional relationships between knowledge organization systems (KOS) and external scholarly discourses may be identified and examined. It considers subject headings as discursive acts (or Foucauldian “statements”) unto themselves—in terms of their materiality, rarity, exteriority, and accumulation—arising from such discourses, and which, through their usage in library catalogues and databases, produce their own discursive and non-discursive effects. It is argued that, since these statements lead through their existence and discovery (or absence and neglect) to the creation of further texts, then potentially oppressive discursive formations may result where marginalized knowledges are concerned. The paper aims to better understand these processes in scholarly discourses—and the role of libraries therein—by examining recent examples in the LIS literature regarding matters of race and gender, and which are suggestive of this emergent paradigm.
Cet article propose un nouveau paradigme en bibliothéconomie et sciences de l’information : la recherche discursive-transactionnelle, qui peut aider les chercheurs en bibliothéconomie et en sciences de l’information à révéler les transactions entre les systèmes d’organisation des connaissances (SOC) et le raisonnement des autres disciplines, en particulier pour déterminer les processus d’asservissement du savoir. Il vise à théoriser la mesure dans laquelle les SOC dans les bibliothèques reflètent les discours dominants dans ces domaines d’étude externes et leurs contextes socioculturels, reproduisant ainsi le statu quo dans ces disciplines. Les chercheurs critiques en BSI ont longtemps jugé la partialité des vedettes-matières et des systèmes de classification; cependant, les effets discursifs, matériels et non discursifs que ces partialités peuvent avoir sur les universitaires et l’érudition dans toutes les disciplines et dans la durée demeurent mal compris. Pour combler cette lacune, le présent exposé adopte une perspective Foucauldienne sur les SOC afin de mieux comprendre les processus d’asservissement des connaissances dans ces discours. Les vedettes-matières et la classification dans les bibliothèques sont perçues comme des « affirmations » foucaldiennes dignes d’une analyse discursive : des « textes » rhétoriques intentionnels empreints de pouvoir et qui contribuent à la création d’autres affirmations ayant leurs propres effets. Le paradigme proposé est illustré par des références aux recherches antérieures de l’auteur.
 
Publisher Canadian Association of Professional Academic Librarians
 
Date 2019-05-09
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
research-article
 
Format application/pdf
 
Identifier https://cjal.ca/index.php/capal/article/view/29905
10.33137/cjal-rcbu.v5.29905
 
Source Canadian Journal of Academic Librarianship; Vol 5 (2019): including Special Focus on Research and Scholarship; 1-23
Revue canadienne de bibliothéconomie universitaire; Vol. 5 (2019): incluant un dossier thématique sur la recherche et l'érudition; 1-23
2369-937X
 
Language eng
 
Relation https://cjal.ca/index.php/capal/article/view/29905/24980
 
Rights Copyright (c) 2019 Michael Dudley
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
 

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