Multi-Dimensional Cultural Safety in Academic Libraries

Canadian Journal of Academic Librarianship / Revue canadienne de bibliothéconomie universitaire

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Field Value
 
Title Multi-Dimensional Cultural Safety in Academic Libraries
 
Creator Dudley, Michael Quinn
 
Subject cultural safety
diversity
inclusion
Indigenous library users
inequality
postcolonialism
power
cultural competence
racialization
compétence culturelle
diversité
inclusion
inégalité
pouvoir
sécurité culturelle
postcolonialisme
racialisation
usagers autochtones des biblioth``èques
 
Description Over the past decade, the field of Library and Information Studies (LIS) has promoted cultural competence as a means of improving services to multicultural or traditionally underserved populations. However, critical LIS scholars have noted that cultural competence and diversity are viewed predominately as a matter of skill acquisition on the part of the library worker, rather than as one that involves a critique of the forces of structural racism, discrimination, and colonialism in society. In response, this paper proposes adapting frameworks from other professions for the library context: Multi-Dimensional Cultural Competence (MDCC) from counselling psychology, and cultural safety (CS) from Indigenous nursing. The former views cultural competence in terms of diversity factors, components, and multiple levels of foci, while the second is premised in postcolonial understandings and respect for Indigenous knowledges. The proposed synthesis, Multi-Dimensional Cultural Safety (MDCS), is established by first identifying the epistemological and ideological shortcomings of cultural competence, focusing on the need for institutional critiques as well as a recognition of racialization and power structures. Next, the two existing frameworks are explained in terms of their origins, content, and professional contexts, noting how each addresses the shortcomings of cultural competence as well as each other’s shortcomings. The proposed framework is then elaborated upon in an LIS context and illustrated with hypothetical examples.
Au cours de la derni``ere décennie, le domaine de la bibliothéconomie et sciences de l'information (BSI) a fait la promotion de la compétence culturelle comme moyen d'améliorer les services aux populations multiculturelles ou traditionnellement mal servies. Cependant, les universitaires critiques en BSI ont noté que la compétence et la diversité culturelles sont perçues principalement comme une question d'acquisition de compétences de la part des bibliothécaires, plutôt que comme une question qui implique une critique des forces du racisme structurel, de la discrimination et du colonialisme dans la société. En réponse, le présent article propose d'adapter les cadres d'autres professions au contexte des bibliothèques : Compétence culturelle multidimensionnelle (CCMD) en psychologie du counseling, et sécurité culturelle (SC) en soins infirmier autochtones. La première considère la compétence culturelle sur le plan des facteurs de diversité, de composantes et de multiples niveaux de centres d'intérêt, tandis que la seconde est fondée sur des conceptions postcoloniales et sur le respect des savoirs autochtones. La synthèse proposée, la sécurité culturelle multidimensionnelle (SCMD), est établie en déterminant d'abord les lacunes épistémologiques et idéologiques de la compétence culturelle, en se concentrant sur le besoin de critiques institutionnelles ainsi que sur la reconnaissance de la racialisation et des structures de pouvoir. Ensuite, les deux cadres extants sont expliqués selon l'origine, le contenu et le context professionnel, en notant comment chacun aborde les lacunes de la compétence culturelle ainsi que les lacunes de l'autre. Le cadre proposé est ensuite développé dans un context de BSI et illustré d'exemples hypothétiques.
 
Publisher Canadian Association of Professional Academic Librarians
 
Date 2019-02-13
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
research-article
 
Format application/pdf
 
Identifier https://cjal.ca/index.php/capal/article/view/29561
10.33137/cjal-rcbu.v4.29561
 
Source Canadian Journal of Academic Librarianship; Vol 4 (2019): including Special Focus on Diversity; 1-25
Revue canadienne de bibliothéconomie universitaire; Vol. 4 (2019): incluant un dossier thématique sur la diversité; 1-25
2369-937X
 
Language eng
 
Relation https://cjal.ca/index.php/capal/article/view/29561/24705
 
Rights Copyright (c) 2019 Michael Quinn Dudley, CC BY-NC-ND 4.0
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
 

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