Leadership Development for Academic Librarians: Maintaining the Status Quo?

Canadian Journal of Academic Librarianship / Revue canadienne de bibliothéconomie universitaire

View Publication Info
 
 
Field Value
 
Title Leadership Development for Academic Librarians: Maintaining the Status Quo?
 
Creator Hines, Samantha
 
Description Leadership development experiences within librarianship are immensely popular. The informal critiques that are leveled at these programs, however, claim that they serve only to reinforce the status quo and that they do not address the real issues affecting our profession, particularly those relating to racial and gender diversity. In order to critically determine the value of these programs, I examine them through the lens of critical race theory. Elements of critical race theory are illustrated through details solicited from the program coordinators and from available information on program websites and in professional literature. While these leadership programs frame themselves as creating transformational leaders, focusing on team-building, collaboration, and motivation, their curriculum and structure perpetuate the status quo in relation to librarianship's existing structural biases. There are steps that can be taken, however, to better develop diverse leaders with our professional values in mind.
Les programmes de développement du leadership en bibliothéconomie sont extrêmement populaires. Les critiques informelles qui sont formulées à l'égard de ces programmes prétendent toutefois qu'ils ne servent qu'à renforcer le statu quo et qu'ils n'abordent pas les véritables problèmes qui touchent notre profession, en particulier ceux liés à la diversité des races et des genres. Afin de déterminer de façon critique la valeur de ces programmes, je les examine sous l'angle de la théorie critique de la race. Les éléments de la théorie critique de la race sont illustrés par des détails demandés aux coordonnateurs de programme et par des renseignements disponibles sur les sites Web des programmes et dans la documentation professionelle. Bien que ces programmes de leadership soient conçus pour créer des leaders transformationnels, ax´es sur l'esprit d'équipe, la collaboration et la motivation, leur programme d'études et leur structure perpétuent le statu quo en ce qui a trait aux préjugés structurels actuels des bibliothécaires. Il y a toutefois des mesures qui peuvent être prises pour mieux former des leaders diversifiés tout en conservant nos valeurs professionnelles.
 
Publisher Canadian Association of Professional Academic Librarians
 
Date 2019-02-09
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier https://cjal.ca/index.php/capal/article/view/29311
10.33137/cjal-rcbu.v4.29311
 
Source Canadian Journal of Academic Librarianship; Vol 4 (2019): including Special Focus on Diversity; 1-19
Revue canadienne de bibliothéconomie universitaire; Vol. 4 (2019): incluant un dossier thématique sur la diversité; 1-19
2369-937X
 
Language eng
 
Relation https://cjal.ca/index.php/capal/article/view/29311/24684
 
Rights Copyright (c) 2019 Samantha Hines, CC BY-NC 4.0
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
 

Contact Us

The PKP Index is an initiative of the Public Knowledge Project.

For PKP Publishing Services please use the PKP|PS contact form.

For support with PKP software we encourage users to consult our wiki for documentation and search our support forums.

For any other correspondence feel free to contact us using the PKP contact form.

Find Us

Twitter

Copyright © 2015-2018 Simon Fraser University Library